vrijdag 1 juli 2016

Nissan ontwikkelt range extender op ethanol en aardgas



Nissan ontwikkelt een range extender voor elektrische voertuigen op basis van een solid oxide brandstofcel (SOFC). Nissan is van plan deze in 2020 op de markt te brengen. De brandstofcel werkt op bio-ethanol, maar ook andere brandstof als aardgas en biogas kunnen worden gebruikt. De brandstof wordt aan boord van het voertuig in een reformer omgezet in waterstof.

SO brandstofcellen zijn betaalbaarder dan PEM brandstofcellen die momenteel in waterstofvoertuigen worden gebruikt, doordat ze geen platinum nodig hebben. Ethanol en aardgas/biogas zijn daarbij ook goedkoper en makkelijker mee te nemen dan waterstof. Daarbij zijn er voor beide brandstoffen al meer tankgelegenheden en is de benodigde investering voor uitbreiding ook aanzienlijk lager.

Het nadeel van SO brandstofcellen is de hoge werktemperatuur. Hierdoor zijn lange starttijden noodzakelijk. Ook reageert de reformer traag, waardoor het gebruik van dit soort brandstofcellen beperkt is tot range extenders en hulpaandrijvingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen