woensdag 4 februari 2015

Telt de Prius nog mee?

Een interessant artikel op Autoblog.com gisteren over de vraag of de Prius nog relevant is. Zoals ik onlangs berichtte stijgt het aantal normale hybriden, zoals de Prius en Auris wat op de Nederlandse wegen rijdt nauwelijks meer. Er is zware concurrentie van plug-ins. Dit komt vooral doordat de testresultaten van plug-ins een veel lager verbruik geven dan in de praktijk wordt gerealiseerd, terwijl dit bij gewone hybriden minder het geval is. Een nieuwe testprocedure moet daar vanaf 2017 verbetering in brengen. Hierdoor genieten plug-ins momenteel van relatief grote belastingvoordelen. Door de populariteit van plug-ins gaan steeds meer fabrikanten deze aanbieden en in steeds meer modellen.

Volgens Autoblog.com is de Prius echter wel degelijk nog steeds een belangrijk product voor Toyota. De brandstofcelauto van Toyota, de Mirai, deelt een deel van haar technologie met de Prius. Daardoor kan Toyota besparen op de kosten van de Mirai en kan relatief goedkoop ervaring met die onderdelen worden opgedaan.

Daarnaast zie ik persoonlijk ook nog wel mogelijkheden voor Toyota om haar hybriden beter in de markt te zetten. Zo gebruiken concurrenten van Toyota de elektrische aandrijving om een soort semi-vierwielaandrijving mogelijk te maken. Dat zou ook met de Prius kunnen en daarmee zou Toyota een variant kunnen maken met een vrij unieke positie in de markt.

Een andere optie is een variant met meer sportieve prestaties. Elektromotoren zijn bij uitstek geschikt om sportieve prestaties mogelijk te maken, met name bij lage toeren. Tesla profiteert daar optimaal van, maar ook BMW wil juist hybride technologie gaan gebruiken om de prestaties van voertuigen te verbeteren, zonder dat daarvoor grotere motoren nodig zijn. Het is een gemiste kans dat Toyota alleen een Prius levert die in het verkeer net mee kan. Volgens mij is er best vraag naar een sportievere versie.

Tenslotte is de Prius ook leverbaar met zonnecellen; een solar-roof. Hoewel dat nog relatief kostbaar is en het effect op het verbruik nauwelijks significant is, biedt de integratie van zonnecellen wel degelijk mogelijkheden. Het geeft de auto met name een heel 'groen' uiterlijk. Als de technologie verder wordt geïntegreerd, zodat ook de accu er mee kan worden opgeladen zou dat kopers van groene auto's extra meerwaarde geven. Een meer eenvoudige en betaalbare integratie zou zijn als de zonnecellen de twaalf volts startaccu van de Prius zouden bijladen. Die accu is door het vele starten en stoppen van de motor in het hybride systeem een van de zwakke punten van de Prius en regelmatig bijladen met zonnestroom zou niet alleen energie kunnen besparen, maar mogelijk ook een positieve uitwerking hebben op de levensduur van die accu's. En Toyota blijft zich nu eenmaal presenteren als een kwaliteitsmerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten