vrijdag 19 september 2014

Autobelastingen 2015

Op prinsjesdag is bekend gemaakt wat we via het geruchtencircuit eigenlijk al wisten. Feitelijk verandert er niet veel.

Accijnzen
De overheid gaat de accijnzen niet verlagen, ook al blijkt de accijnsverhoging nauwelijks iets op te leveren, terwijl het de burger wel veel geld kost.

BPM
De BPM-vrijstelling voor plug-ins vervalt. Alleen volledig elektrische auto's komen nog voor de vrijstelling in aanmerking. Voor auto's met een CO2-uitstoot tot 82 g/km wordt een extra schijf ingevoerd met een basistarief van € 175 plus een heffing van € 6 per gram CO2-emissie.

Bijtelling
De normen voor bijtelling worden weer aangescherpt. Per 2015 worden de normen voor benzine- en dieselauto's hetzelfde. De grens voor de zuinigste auto's blijft op 50 g/km en de bijtelling blijft 7%. Voor het 14% tarief gaat de grens omlaag naar 82 g/km en voor het 20% tarief naar 110 g/km. Dit betekent dat het beleid wordt doorgezet waarbij plug-ins een fors lagere bijtelling opleveren hoewel ze in de praktijk nauwelijks minder emissies opleveren.

Deze wijzigingen zijn een stuk minder ingrijpend dan vorig jaar. Eind vorig jaar ontstond er een run op plug-ins, omdat de bijtelling toen flink omhoog ging. Dit jaar verandert er niets voor plug-ins. Voor een aantal modellen die dit jaar net buiten de 14 of 20% gaan vallen is een toegenomen verkoop te verwachten, maar dat zal een stuk minder ingrijpend zijn. Ook in de laatste maanden van dit jaar zullen de autoverkopen dus lager zijn dan vorig jaar, waarschijnlijk zelfs een flink stuk. Autofabrikanten brengen nog altijd nieuwe plug-ins op de markt. Dat leidt er waarschijnlijk toe dat er in 2015 meer plug-ins verkocht gaan worden dan dit jaar.

Het wachten is nu op de plannen voor 2016. Die waren eerder al voor juni aangekondigd, maar zijn nog steeds niet gepubliceerd. In die plannen zal de overheid naar verwachting de bijtellingsregeling fors wijzigen. Volgens geruchten vervallen dan het 7% en 14% tarief helemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten